marketing gastronomiczny

Klienci cenią Twoją restaurację? Nie bój się tego pokazać! Dobrym pomysłem na budowanie marki restauracji w Internecie jest obecność na Facebooku. Jednak czy samo “bycie” na tym portalu wystarczy? Poznaj najważniejsze zasady marketingu restauracji w social media.

Portale społecznościowe, jak sama nazwa wskazuje, zrzeszają… społeczności. Komunikacja na Facebooku powinna więc opierać się przede wszystkim na interakcji z ludźmi. Wśród nich znajdują się również Twoi przyszli klienci, jak utrzymać z nimi dobrą relację? Oto 8 zasad marketingu restauracji!

Jakich zasad warto się trzymać, planując posty i inne działania na fanpage’u?

Oto 8 zasad marketingu restauracji na fanpage’u:

  • najważniejszy jest cel (i jego świadomość),
  • mów językiem klientów,
  • daj się odnaleźć,
  • angażuj,
  • inspiruj,
  • doradzaj,
  • zaskakuj,
  • słuchaj
  • rozmawiaj.
Najważniejszy jest cel działań marketingowych!

Zakładając fanpage, powinieneś jasno określić cel obecności na tym portalu.

Chcesz zdobywać nowych klientów? A może zależy Ci na budowaniu z nimi relacji i pozyskiwaniu opinii? Cele prowadzenia strony Twojej restauracji mogą być naprawdę różne. Jasno określone ramy działania ułatwią Ci planowanie postów.

Określ grupę docelową

Zastanów się, kim są Twoi klienci, jak się komunikują i ile mają lat.

Jednym słowem: określ grupę docelową. Postaraj się postawić w roli Twoich odbiorców. Prowadzisz bar dla studentów? Opublikuj post z nowym daniem przygotowywanym w krótkim czasie i niewielkim kosztem i zapytaj, co o nim sądzą.

A może jesteś właścicielem wykwintnej restauracji? Jeśli tak, to zapytaj swoich gości, który spośród umieszczonych na grafice deserów wybraliby podczas kolacji walentynkowej.

Daj się znaleźć, czyli wskazówki dojazdu do restauracji

Sama obecność na Facebooku nie wystarcza, aby zbudować zaangażowaną społeczność, jednak skrupulatnie wypełnione informacje o restauracji (m.in. lokalizacja, godziny pracy) ułatwią klientom znalezienie Twojego lokalu.

Chociaż uzupełnienie wizytówki w Google Moja Firma to podstawa lokalnego promowania restauracji w Internecie, to dobrze prowadzony fanpage również może łatwo doprowadzić Twoich klientów do restauracji.

Więcej informacji na temat tworzenia fanpage’a dla restauracji znajdziesz w jednym z naszych artykułów. 🙂

Adres restauracji jest ważny
Na urządzeniach mobilnych informacje o adresie restauracji są widoczne praktycznie na pierwszy rzut oka. Pozwalają w prosty sposób na przejście do wyszukiwania trasy w Google Maps.
Angażuj, czyli twórz posty i konkursy zachęcające do aktywności

Interakcja, interakcja i jeszcze raz interakcja – właśnie na tym powinien opierać się skuteczny marketing restauracji na Facebooku. Twórz posty nie tylko ze zdjęciami, ale postaw również na krótkie i ciekawe filmiki.Włączaj do swoich postów elementy storytellingu, i przedstawiaj ciekawe historie związane z serwowanymi w restauracji potrawami.

Nie bój się wywoływania emocji. Sprawiają one, że Twój post zapadnie w pamięć, ma również większą szansę na rozprzestrzenianie się. Najlepszym sposobem na zaangażowanie fanów na fanpage’u jest organizacja konkursu. Pamiętaj jednak o przemyśleniu zasad tak, aby w konkursie wzięło udział jak najwięcej osób zainteresowanych Twoją ofertą.

Osoby, które obserwują Twój profil tylko w okresie trwania konkursu nie są wartościowe. Chcesz przecież budować zaangażowaną społeczność, prawda?

Inspiruj, czyli pokaż się z dobrej strony

Ludzie jedzą także oczami – wiesz o tej zasadzie, dlatego uczulasz swoich pracowników na to, aby dbali o estetyczne podanie dań. Dlaczego nie wykorzystać tej zasady również na Facebooku? Zadbaj o to, aby na Twoim fanpage’u pojawiały się atrakcyjne zdjęcia potraw serwowanych w Twoim lokalu. Zrób fotkę “od kuchni” – uśmiechnięty kucharz, który przygotowuje danie może być świetnym sposobem na ocieplenie wizerunku Twojej restauracji. 🙂

Pamiętaj, że ludzie kupują oczami… Kto nie chciałby zjeść takiego naleśnika? 🙂 Zadbaj o zapierające dech w piersiach zdjęcia! Niektóre restauracje publikują nieapetyczne fotki swoich dań, przed czym przestrzegamy. Więcej na temat tego, czego nie robić na fanpage’u restauracyjnym, opisał w swoim artykule portal POSbistro. Polecamy się z nim zapoznać. 🙂

Marketing facebook restauracja
Chyba im nie odmówisz, co?
Doradzaj, czyli bądź ekspertem w gastronomii

Zakładając fanpage swojej restauracji, z pewnością chciałeś pokazywać menu i ofertę swojej restauracji. Dobrze, ale nie ograniczaj się tylko do postów “sprzedażowych”. Zachęć potencjalnego klienta, aby chciał z Tobą pozostać, daj mu wartościową treść. Może zdecydujesz się na tworzenie ciekawych infografik na temat poszczególnych produktów? Wszystko zależy od Ciebie.

Zaskakuj, czyli bądź kreatywny

Opisuj zabawne anegdotki związane z Twoją restauracją, przedstaw historię powstania jej nazwy i postaraj się wyjść poza schemat. Jednym ze sposobów na wyróżnienie restauracji na Facebooku jest przygotowanie kreatywnego layoutu, czyli wzoru, który będzie kojarzony z Twoją restauracją.

Słuchaj i rozmawiaj, czyli nie ignoruj opinii

Funkcję dodawania rekomendacji na stronie firmowej na Facebooku można wyłączyć. Ale po co? Tę opcję można umiejętnie wykorzystać do budowania marki. Każda pozytywna opinia czy rekomendacja to punkt dla Ciebie. Dobre opinie to dla potencjalnych klientów znak, że warto wybrać się do Twojej restauracji. Jeśli Twój klient zdecydował się jednak na opublikowanie na fanpage’u Twojej restauracji negatywnej opinii, zapytaj go o powody. Indywidualne podejście w tym przypadku ma wymiar globalny.

Dlaczego? Często takie wymiany zdań między klientem a marką obserwują inni fani. Rozwiązanie spornych sytuacji poprzez rozmowę na fanpage’u to świetne działanie PR-owe. Pamiętaj o indywidualnym podejściu do każdego klienta. Klasyczne odpowiedzi, które tworzysz na zasadzie kopiuj-wklej mogą mieć skutek odwrotny do zamierzonego.

Nie pozostało nic innego, jak wprowadzić te porady do Twojej komunikacji na Facebooku!

8 zasad marketingu restauracji na Facebooku, które dzisiaj poznałeś pomogą Ci w budowaniu wizerunku swojego lokalu. Nie minie dużo czasu, zanim zauważysz pierwsze efekty – gwarantujemy!

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat narzędzi marketingowych oferowanych przez ten portal, to zachęcamy do zapoznania się z tym artykułem. 🙂

Powodzenia!