Jak mądrze i skutecznie promować pizzerię?

Pizzeria to dość specyficzny typ lokalu gastronomicznego: za dnia w tygodniu spokojnie, wieczorem i w weekendy rozpoczyna się festiwal zamówień i niekończące się telefony. Często to detale pokroju szybkiego dowozu lub unikalnego sosu na spód pizzy mogą zapewnić Ci dominację na rynku lub przyczynić się do znikomego zainteresowania. Warto jednak wspomóc się reklamą, która z pewnością zwiększy zainteresowanie Waszym lokalem i pomoże wypromować pizzerię.

Ulotki, radio, billboardy… a może internet?

Istnieją rozmaite sposoby na wypromowanie danego lokalu, produktu czy usługi, a każdy z nich ma swoje mocne i słabe strony. Ulotki mają to do siebie, że są tanie w druku, aczkolwiek ich kolportaż do skrzynek pocztowych jest metodą nieco przestarzałą, coraz częściej niepożądaną. Reklama radiowa ma zasięg lokalny, szczególnie gdy emitujemy ją w lokalnych rozgłośniach, jednak jako taka jest dość kosztowna i trudno zmierzyć jej efektywność. Wykupienie miejsca na tablicy billboardowej z pewnością wspomoże wizualnie nasz przekaz, jednak będzie miał niewielką możliwość pozyskiwania gości – najczęściej to będą te same osoby, mieszkające w okolicy. Internet łączy w sobie wiele z wcześniejszych pozytywów: niskie koszty kampanii, szeroki zasięg odbioru, możliwość wyraźnej ekspozycji reklamy, a przy tym praktycznie nie ma słabych stron. Skupimy się zatem na marketingu internetowym, który przynosi zdecydowanie najwięcej korzyści osobie zlecającej reklamę.

 

Stwórz spójny wizerunek pizzerii w inernecie

Pierwszym krokiem, który powinien stanowić punkt wyjścia każdego właściciela pizzerii, jest ustalenie wizerunku firmy. Który ze swoich atutów chcesz wyeksponować: oryginalne włoskie produkty, niskie ceny, wyjątkową recepturę ciasta, a może szeroki zasięg dostaw? Określ swoją grupę docelową: studenci zamawiający niedrogą pizzę na imprezy, koneserzy przykładający wagę do smaku placka i jakości składników czy rodziny z dziećmi, które od czasu do czasu wyjdą na niecodzienny posiłek? Kiedy już określisz co i komu chcesz przekazać (uwaga – nie wmówić czy na siłę sprzedać!), możesz przystąpić do tworzenia swojej wizytówki w sieci. Korzystaj ze wszelkich dostępnych środków: załóż stronę www, utwórz profil firmowy pośród mediów społecznościowych, oznacz się na mapach internetowych oraz zainteresuj sobą blogerów kulinarnych. Następnym krokiem planowanie kampanii reklamowej.

 

Umiejętnie zarządzaj swoimi reklamami 

Zapewne nie kupujesz 100 kilogramów mozzarelli wiedząc, że zużyjesz tylko 25 kilogramów, a pozostałe 75 pójdzie do wyrzucenia? Dlaczego więc chcesz przeznaczać tysiące złotych na kampanie reklamowe, które w większości pokryją się swoim przekazem, generując niepotrzebne koszty? Szczególnym przykładem takiego działania są rozmaite marketingi w godzinach, w których nikt nie zamawia pizzy, czyli od rana do późnego przedpołudnia. Skoro wiesz, że ruch zaczyna się od 17:00 do godzin północnych, to właśnie wtedy powinieneś zaplanować swoje pasmo reklamowe. Maksymalną aktywność zaplanuj na godziny 20:00 – 22:00, czyli okres, kiedy wiele niezdecydowanych osób wpisuje w przeglądarce “pizza [nazwa Twojego miasta]” tak, by to Twój wynik pojawiał się na szczycie. Dzięki takiemu zarządzaniu efektywnie wykorzystasz budżet i zwiększysz szansę na przyciągnięcie gości.

Zachęcaj nowe osoby, jednocześnie doceniając stałych klientów

Poza kampaniami reklamowymi, które informują o istnieniu Twojej pizzerii, podejmuj działania w celu przekonania potencjalnego zamawiającego. Dostarcz mu argumentów, że to właśnie Ty, a nie Twój konkurent sprawicie mu satysfakcję i przywiążecie go do siebie wyśmienitym smakiem, najwyższą jakością i uczciwymi cenami. Na start proponujemy “wabik” w postaci rabatów czy gratisów: wybierając między pizzą za 29 zł, a pizzą przecenioną z 39 zł na 29 zł zdecydowana większość konsumentów wybierze drugą opcję. Nie możesz jednak zapomnieć o swoich stałych klientach, którzy są już przekonani do Twojego produktu. Zaproponuj im program lojalnościowy w sprawdzonej formie “Dziesiąta pizza gratis” lub “Trzy pizze w cenie dwóch”. Dzięki temu nie tylko utwierdzisz go w słuszności wyboru Twojego lokalu, ale także zachęcisz go do promowania Twojej pizzerii wśród rodziny i znajomych.

Nie staraj się sprzedawać za wszelką cenę

Podstawowa zasada skutecznego sprzedawcy brzmi “Nie staraj się sprzedać produktu za wszelką cenę”. Nie sztuką jest bowiem dokonać transakcji, która naraża nas w najlepszym stopniu na jednorazowym zamówieniu, a w najgorszym na falę krytyki i niską ocenę w Internecie. Tą zasadą kieruj się również w reklamie – nie staraj się pozyskać klientów i gości na siłę. Lepiej bowiem pozyskać 80-100 osób, które w dłuższej perspektywie czasowej przyniosą Ci zyski, niż dotrzeć do 500 konsumentów “jednego zamówienia”. Wkalkuluj koszt utworzenia kampanii do zamówienia i szybko zauważysz, że na pierwszej transakcji będziesz lekko stratny, na każdej kolejnej zaś osiągniesz zysk. Prawda, że lepiej jest mieć mniejszy, ale skuteczniejszy zasięg?

Podsumowując powyższe akapity: marketing internetowy zapewni Ci znaczną przewagę nad reklamami w radio, na billboardzie czy ulotce. Aby to się jednak stało, potrzebne Ci umiejętne planowanie kampanii reklamowej i strategiczne zarządzanie wizerunkiem pizzerii. Zostawiaj po sobie ślad w Internecie, bądź uchwytny w social mediach i aktywizuj swoje reklamy wtedy, kiedy istnieje największa szansa na pozyskanie klienta. Pamiętaj jednak, że to nie sprzedaż za wszelką cenę jest kluczem do sukcesu, ale sieć stałych i lojalnych konsumentów, która regularnie będzie przynosić Ci zyski.

5 sposobów na skuteczne wypromowanie kawiarni

Każdy z nas lubi od czasu do czasu wybrać się na filiżankę aromatycznej kawy i słodki deser w gronie najbliższych przyjaciół, rodziny czy znajomych. Do niedawna Polacy preferowali zaprosić bliskich do domu, współcześnie jednak kawiarnie zyskują na znaczeniu – zarówno w dużych, jak i w małych miastach. Co zrobić, aby to w Twoim lokalu ludzie umawiali się na wspólną pogawędkę przy kawie czy herbacie?

  1. Przytulny wystrój, atrakcyjny wygląd i miła atmosfera

Nie od dziś wiadomo, że lepiej czujemy się w miejscach urządzonych ze smakiem, bez krzykliwych kolorów czy natłoku dodatków i ozdób. Wizerunek kawiarni spójny z jej wyglądem wzbudzi w odwiedzających pozytywne emocje, takie jak poczucie bezpieczeństwa, komfortowej atmosfery i relaksu. To oznacza dwojaką korzyść: po pierwsze – taka osoba zechce tutaj wrócić, by znów poczuć się rozpieszczona; po drugie – zadowoleni goście zaproszą swoich znajomych, opowiedzą im o tym miejscu, co z kolei skłoni inne, nowe osoby do zapoznania się z Twoim lokalem. Atrakcyjny wygląd nie tylko będzie silnym atutem i wizytówką: taka zmiana wpłynie korzystnie na Ciebie i na pracowników, bowiem każdemu przyjemniej się pracuje w klimatycznym miejscu.

  1. Ustal swoją filozofię i nie bój się jej manifestować

Społeczeństwo nieustannie poszukuje miejsc, z którymi może się utożsamiać oraz w których zostanie przyjęty niczym do drugiej rodziny. Stowarzyszenia pozarządowe, kluby członkowskie, grupy aktywistyczne – wszystko to jednoczy ludzi i zachęca do wspólnego przebywania. Ustalenie filozofii i stworzenie “DNA firmy” pozwoli Ci stworzyć coś więcej niż tylko lokal usługowy. Zyskasz dzięki temu własny organizm, który stanie się żywym miejscem spotkań, rozwoju umysłowego i swoistą “świątynią” społeczności. Stwórz taką ostoję dla grupy, z którą łatwo będzie Ci się zidentyfikować: może to być społeczność LGBT, środowisko katolickie, grono młodych mam czy sfera początkujących przedsiębiorców. Zobaczysz, że zyskasz coś więcej niż tylko grono stałych klientów.

  1. Daj się znaleźć w sieci – zaznacz swoją obecność w Internecie

Lokal usługowy, a tym bardziej kawiarnia, która jest nieobecna w Internecie, z góry skazana jest na niepowodzenie. Turyści nie wezmą Cię pod uwagę przy planowaniu postoju podczas zwiedzania, a lokalni goście mogą mieć problem ze znalezieniem Twojego lokalu. Zaakcentuj swoją obecność przez stronę internetową, a dodatkowo “przybij pinezkę” na e-mapie w tym miejscu, gdzie znajduje się Twoja kawiarnia. Zachęcaj odwiedzających do zostawiania opinii i oceniania lokalu – duża ilość recenzji i wysoka średnia ocen niejednokrotnie zadziała jak magnes na nowych gości. Pamiętaj, by stale aktualizować dane i informacje, takie jak godziny otwarcia kawiarni czy organizowane promocje.

  1. Bądź aktywny w mediach społecznościowych

Część z Was mogłaby pomyśleć, że aktywność w social mediach to praktycznie to samo, co zaznaczenie obecności w Internecie. Nic bardziej mylnego – media społecznościowe wymagają zupełnie innego postępowania niż Google Maps czy Panorama Firm. Przede wszystkim: całość Twoich “socjalek” musi tworzyć spójną całość przekazującą jednolity i zrozumiały komunikat. Istotne jest również regularne dodawanie postów, które zarówno będą informować o nowościach, jak i podtrzymywać dobre relacje z obserwującymi. Częste publikowanie dodatkowo służy zwiększeniu ruchu na fanpage’u, co bezpośrednio wpłynie na rozpoznawalność i popularność kawiarni. Nie zaniedbuj osób, które zadają Ci pytania – sprawne i uprzejme odpowiedzi mogą zachęcić pytającego do odwiedzin w Twoim lokalu.

  1. Zaangażuj się w eventy oraz życie lokalnej społeczności

Wiecie już, że kawiarnia jest miejscem spotkań wśród rodziny, przyjaciół czy znajomych z pracy. Najczęściej odwiedzą Was osoby, które mieszkają w bezpośrednim sąsiedztwie, dlatego istotne jest pokazanie, jak ważne dla kawiarni są relacje z najbliższym otoczeniem. Pokaż, że sukcesy i święta gości są Twoimi powodami do radości, bolączki gości są również przykrością dla Ciebie. Dzięki temu łatwiej będzie innym utożsamić się z Twoją marką, a Twoja kawiarnia zostanie przyjęta do grona “swoich”. Aktywizuj mieszkańców: zorganizuj warsztaty dla miłośników kawy, pokazy z profesjonalnym baristą czy degustację nowo otrzymanych, nietypowych mieszanek. Dobrze widziany będzie również wolontariat lub wsparcie potrzebujących poprzez np. odprowadzenie części przychodu na cele charytatywne.

Skuteczne i tanie promowanie restauracji – jak to zrobić?

Rynki gastronomiczne bywają wysoce nasycone rozmaitymi bistro, restauracjami i innymi lokalami. Aby się wyróżnić pośród konkurencji, nie wystarczy polityka niskich cen, atrakcyjna lokalizacja czy prowadzenie dowozu jedzenia. Podstawą jest odpowiednia promocja, czyli taka, która skutecznie przyciągnie klientów, przywiążę na stałe przynajmniej część z nich oraz nie obciąży nadmiernie budżetu firmowego.

 

Zanim zaczniesz promocję restauracji…

… zastanów się, co tak naprawdę sprzedajesz, komu chcesz to sprzedać i dlaczego akurat tę a nie inną niszę lub kuchnię wybrałeś. To pytanie powinno paść jeszcze przed faktycznym rozpoczęciem działalności, ale jeśli nie zadałeś go sobie wtedy, to najwyższa pora, by nad tym się pochylić. Nie dasz rady sprzedać “wszystkiego i wszystkim”, ponieważ wtedy tak naprawdę nikt nie poczuje, że to miejsce jest stworzone właśnie dla niego. Musisz określić profil swojego klienta: czy jest to rodzina z dziećmi, która przyjdzie do Ciebie na wspólny obiad, czy też student, który chce się tanio i smacznie najeść, a może będzie to biznesmen, który zaprosi swojego kontrahenta na służbowy obiad? Ponadto, zwróć uwagę na motyw przewodni Twojego lokalu. Miszmasz oferujący kuchnię polską, włoską, chińską, a do tego amerykańskie burgery i tureckie kebaby nie trafi ani do miłośnika schabowych, ani do fana spaghetti carbonara, ani tym bardziej do zwolennika kurczaka gong bao.

Kiedy już usystematyzujesz swoje menu i skierujesz się ku konkretnemu klientowi, zwróć uwagę na czynniki, które wpłyną na Twoją reputację. Od tak elementarnych kwestii jak czystość w lokalu czy kompetentną obsługę klienta, przez detale pokroju odpowiednich dodatków w wystroju – dokładnie się temu wszystkiemu przyjrzyj. Nie oszczędzaj ani na personelu (negatywne nastroje szybko udzielą się gościom), ani na składnikach w kuchni (złego produktu nie uratuje nawet najlepszy szef kuchni). Kiedy już każdy aspekt miejsca realnego będzie dopracowany, zajmij się wirtualną wizytówką. Czytelna strona www, kompatybilne social media i oznaczenie miejsca na mapach internetowych z pewnością pomogą pozyskać nowych klientów, którzy często przed fizyczną wizytą sprawdzi opinie i opis miejsca w sieci. Dopiero po stworzeniu spójnego wizerunku możesz przystąpić do promocji lokalu.

 

Reklamę restauracji czas zacząć!

Ale uwaga – wykupienie baneru reklamowego, czasu antenowego w lokalnym radio czy pozycjonowanie strony to za mało. Musicie wykazać się odrobiną kreatywności i nie poprzestawać na jednym, utartym schemacie promowania. Przyjrzyjmy się rożnym metodom promocji, na które nie wydacie dziesiątek tysięcy złotych, a z pewnością pozyskacie nowych, głodnych doznań kulinarnych klientów.

Przyjrzyj się promocji konkurencji. Jedna restauracja do każdego obiadu dodaje deser za złotówkę, druga szklankę napoju gratis, a trzecia oferuje 5 zestawów w cenie 4? Postaraj się nie powielać zastosowanego schematu przez inne lokale – wątpliwe jest, że klienci tamtych restauracji zechcą zrezygnować ze swojej sprawdzonej promocji tylko po to, by sprawdzić Ciebie i Twoją ofertę. Przelicytuj ich: w poniedziałki zaoferuj rabat –20% na sałatki, we wtorki zaproponuj upust –25% dla każdego studenta, a w środy zaproś na zupę w cenie dania głównego. Ten podpunkt jednocześnie niesie kolejne przesłanie, a mianowicie…

Organizuj cykliczne promocje. Niech te wszystkie obniżki i dodatki będą powodem, by zbudować sobie stałych klientów: jedni zakochają się w Twoich sałatkach podczas poniedziałkowego rabatu, inni wrócą na wegański krem z ciecierzycy, której skosztują w środę. Nie oferuj szalonych opustów, przez które ledwie otrzymasz zwrot kosztów – kalkuluj i dobieraj propozycje mądrze. Jednocześnie dbaj o różnorodność ofert: tak, aby jak największa ilość osób zapoznała się z jak najszerszym menu. Dzięki temu zwiększasz szansę na to, że ktoś doceni Twoją potrawę i zechce się u Ciebie zatrzymać na dłużej.

Reklama restauracji w social media

Dbaj o kanały social media. Wszechobecna cyfryzacja, nieodłączność mediów społecznościowych i smartphone pod ręką skłaniają setki tysięcy ludzi do przeglądania Facebooka, Instagrama i innych “socjalek” w każdej wolnej chwili. Wykorzystaj ich uwagę i przekuj w swój sukces za pomocą reklamy w Internecie. Obecne narzędzia pozwolą Ci na ścisłe wyselekcjonowanie odbiorców reklamy, którzy w pełni pokryją się z grupą docelową określoną jeszcze przed promocją. Nie zaniedbuj swojej tablicy na Facebooku – regularnie informuj o promocjach, nowościach w menu czy innych ciekawych zmianach, a przy okazji odpisuj na pytania i udzielaj informacji.

Celebruj święta i doceniaj społeczność. Dzień kobiet? Słodki deser dla każdej Klientki. Walentynki? -15% rabatu na zamówienia dla par. Dzień ojca? Kraftowe piwo gratis do każdego dania obiadowego. To powszechna, lecz sprawdzona sztuczka, która staje się pretekstem do spotkań w gronie rodzinnym, wśród przyjaciół czy kolegów z pracy. Aby być oryginalnym i nie zginąć w tłumie, sięgaj po mniej popularne czy nietypowe święta, takie jak Światowy Dzień Welness (13 czerwca, zaproponuj rabat –10% na dania fit). Doceniaj tych, którzy są bohaterami codzienności, jak na przykład krwiodawcy (14 czerwca przypada Światowy Dzień Krwiodawcy; każda osoba z książeczką HDK otrzyma bezpłatny deser do dania obiadowego).

Bierz udział w imprezach kulinarnych. Początkowo eventy gastronomiczne były zarezerwowane albo dla mistrzów kuchni, którzy chcieli roztoczyć szerszy krąg magicznej aury wokół siebie, albo dla bardzo niszowych branż. Dziś praktycznie każdy typ restauracji wpasuje się przynajmniej w 2-3 imprezy kulinarne rocznie. Zlot food trucków, festiwal piw, przegląd dań regionalnych czy warsztaty wypieków cukierniczych – to się dzieje zarówno w wielkich miastach, jak i niedużych miejscowościach. Warto trzymać rękę na pulsie, śledzić kalendarz eventowy i brać udział w wydarzeniach na bieżąco. Możliwość wystawienia się zazwyczaj nie kosztuje zbyt wiele, a zyski z dnia promocji często stanowią wielokrotność utargu weekendowego.

Rozdawaj bezpłatne wejściówki i zaproszenia. Któż z Was nie skusiłby się na odwiedziny w restauracji, do której otrzymaliście bezpłatny voucher? Chyba nie ma takiej osoby, która z własnej i nieprzymuszonej woli odmówiłaby skorzystania z takiej okazji. Zwróć jednak uwagę, że jest to także szansa dla Ciebie – masz możliwość oczarować swojego klienta i sprawić, że wróci on z powrotem do Twojego lokalu, gotowy zapłacić za ponowny zachwyt kulinarny. Rozdanie kilku zaproszeń w miesiącu poprzez konkurs na Facebooku nie jest kosztownym pomysłem, a zasięgi – wraz ze wzrostem ruchu na Twoim fanpage’u – same się zwiększą.

Kluczem do sukcesu w reklamie i promocji restauracji jest kreatywność oraz umiejętność wychwytywania trendów sieciowych i nastrojów konsumenckich. Tak jak produkt potrafi wygrać podniebienie krytyka kulinarnego, tak trafny marketing może przyciągnąć setki ciekawskich klientów. Doceń potencjał reklamowy i spróbuj wdrożyć przynajmniej kilka z naszych propozycji. Gwarantujemy, że zadowolenie klienta wzrośnie, ruch zrobi się większy, a utarg będzie naprawdę satysfakcjonujący.

Na czym polega Employer Branding?

Kucharz podaje danie

Restauracje, które odniosły największy sukces, zawdzięczają to między innymi personelowi. Jak zainteresować ludzi do podjęcia pracy w Twojej gastronomii? Zaangażowani pracownicy to droga do sukcesu całego lokalu, dlatego warto jest o nich walczyć. Dowiedz się, na czym polega employer branding!

Wizerunek marki powinno budować się w świadomości nie tylko klientów, ale także pracowników obecnych i potencjalnych. Najwięksi gracze na rynku zawdzięczają swoją pozycję właśnie employer brandingowi, dzięki któremu pracujący u nich ludzie czują się doceniani i ważni dla firmy. Wszystkie działania powinny opierać się na prawdzie, w zgodzie z polityką restauracji i wyznawanym przez nią wartościom. Na czym polega employer branding?

Zacznijmy od podstaw

Czym jest employer branding?

Employer brandingiem nazywamy wszystkie działania, których celem jest przedstawienie firmy jako pozytywnej i atrakcyjnej. Tę strategię kieruje się nie tylko do potencjalnych pracowników, ale także do obecnych oraz kontrahentów. Na rynku jest duża konkurencja, musimy więc zrobić wszystko, aby wydawać się najlepszą restauracją do współpracy.

Na czym polega employer branding?

Przede wszystkim na konstruowaniu ofert pracy i ogłoszeń w odpowiedni sposób. Mówiąc “odpowiednik” mamy na myśli oryginalny i nietuzinkowy. Taki, obok którego trudno przejść obojętnie. Wiadomo, nie każdy odpowie na nasze wezwanie, ale liczy się to, aby jak największa liczba osób się z nim zapoznała.

No dobrze, lecz jak mam to zrobić w pojedynkę?

Nie musisz robić tego w pojedynkę! Przecież zatrudniasz już personel, prawda? Spotkajcie się i przeprowadźcie burzę mózgów. Wymieńcie się swoimi odczuciami, spostrzeżeniami i oczekiwaniami wobec siebie nawzajem i spróbujcie wyciągnąć wnioski. Na ich podstawie określicie, co ceni się u pracodawcy.

Jeżeli w Twojej restauracji działa PR lub HR (a może i oba?), to spróbuj skonfrontować swoje spostrzeżenia właśnie z nimi. Działy te analizują rynek i zapotrzebowanie, więc z pewnością Ci pomogą. Nie masz u siebie tych działów? Nic trudnego! Zapytaj osobę, która zajmuje się prowadzeniem social mediów Twojej gastronomii. Ona z pewnością będzie znała trendy i potrzeby młodych ludzi.

Okej, podstawy już są. Co dalej?

Teraz pora na konkretne działania, czyli Employer Value Proposition!

Employer Value Proposition (EVP) to zbiór wartości, które bliskie są Twojej restauracji. To dzięki EVP potencjalny pracownik lub kontrahent stwierdzi, że chciałby pracować właśnie dla Ciebie.

Tutaj należy być ostrożnym, ponieważ bardzo łatwo jest się ponieść fantazji. Pamiętaj, aby EVP zgadzało się z polityką firmy. Bardzo ważne jest, aby wyznawane wartości były zauważalne w codziennym działaniu firmy, zachowaniu pracowników i przede wszystkim Twoim. Tylko wtedy uda Ci się osiągnąć wizerunek, który jest spójny i przyjazny.

Dlaczego ta spójność jest tak ważna?

EVP to wizytówka Twojej firmy. Ma ona oddawać faktyczny stan działania restauracji, jej praktyk i zachowań personelu. Nie zapominaj o tym, że employer branding kierowany jest nie tylko do przyszłych pracowników, ale także do obecnych. Wyobraź sobie, że jeden z nich wraca do domu i trafia na Twoje ogłoszenie. Co zrobi, jeśli zawarte w nim informacje nie będą zgadzać się z jego odczuciami i spostrzeżeniami? Przede wszystkim straci on do Ciebie zaufanie, przestanie Ci wierzyć, zdenerwuje się (na zasadzie “dlaczego nowi pracownicy mają mieć lepiej, niż ja?”), co w ekstremalnym wypadku może doprowadzić do zwolnienia – a chodzi o coś odwrotnego!

Employer branding ma działać tak, aby pracujący u Ciebie ludzie chcieli dawać z siebie wszystko, czuli się związani z restauracją. Tylko dzięki pełnemu zaangażowaniu personelu osiągniesz sukces! Ma to bezpośredni wpływ na zarobki, ponieważ zadowolony pracownik nie szuka powodów, aby być nieobecnym, tylko sam z siebie chce przychodzić do pracy.

O czym pamiętać podczas tworzenia ogłoszeń?

O tym, że jest to moment, w którym przedstawiasz się kontrahentowi lub przyszłemu pracownikowi. To właśnie teraz masz okazję na wywołanie pierwszego, dobrego wrażenia. Przedstaw się jako restauracja z osiągnięciami, w której ludzie czują się dobrze i poprzyj to polityką firmy oraz wyznawanymi wartościami.

Wspomnij również o grafiku i jego zaletach. Jeżeli jeszcze nie masz swojego harmonogramu, bądź nie jesteś zadowolony z działania obecnego, to zapoznaj się z naszym artykułem na temat jego konstrukcji!

Komunikacja, komunikacja, komunikacja!

Ogromny wpływ na powodzenie strategii ma to, w jaką formę wybierzesz do wystawiania swoich ogłoszeń. Pamiętaj, że najliczniejszą grupą, która będzie zaczynać swoje kariery, są przedstawiciele pokolenia Y. A to pokolenie rządzi się swoimi prawami.

Środek komunikacji

Internet! Ale to już chyba wszyscy wiemy, prawda? Zdecydowanie największą część czasu spędzanego w internecie, młodzi ludzie poświęcają na media społecznościowe (jeśli chcesz się dowiedzieć, jak skutecznie reklamować się w social mediach, to zapraszamy do zapoznania się z tym artykułem!). Na samym Facebooku codziennie przebywa ponad miliard użytkowników! Wykorzystaj to.

Ogłoszenie o pracę na Facebooku jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Potencjalny pracownik doceni to, że oferujesz mu ciekawą pracę na portalu, z którego korzysta codziennie. Przeglądanie tego typu ofert na tym portalu jest o wiele wygodniejsze od dedykowanych temu stron, ponieważ nie wymaga przełączania się między witrynami. Wszystko, czego dzisiejszy człowiek potrzebuje, znajduje się właśnie na Facebooku.

Co z językiem?

Pamiętaj, żeby formę wypowiedzi dopasować do odbiorcy. Język powinien różnić się w zależności od profilu restauracji i stanowiska, jednak unikaj podniosłych i oficjalnych zwrotów – nie będą one kojarzone zbyt przyjaźnie i otwarcie, a wtedy efekt może być odwrotny do zamierzonego.

Dysponując tą wiedzą z pewnością uda Ci się stworzyć wizerunek firmy, w której warto pracować i z którą warto współpracować!

Jak wybrać POS dla restauracji?

oprogramowanie

POS to system, dzięki któremu funkcjonowanie Twojej restauracji będzie o wiele lepiej zorganizowane. Na rynku dostępnych jest bardzo dużo takich programów, lecz nie każdy z nich wart jest Twoich pieniędzy. Jak wybrać POS dla restauracji? Zapraszamy do lektury.

Sprawdź funkcje, jakie oferuje dane oprogramowanie

Jest to jedna z najważniejszych cech każdego programu POS. Funkcjonalność powinna spełniać Twoje oczekiwania – zarówno te do prowadzenia sprzedaży, jak i magazynowanie faktur i umów. Zapoznaj się z jego obsługą, ponieważ to również od niej zależy organizacja pracy lokalu. Niektóre z nich nie działają sprawnie, miewają problemy z płynnością lub zawieszają się. Jak wybrać POS dla restauracji? Przeczytaj uważnie nasz artykuł, a nie będziesz miał z tym problemu.

Ile będę musiał zapłacić za sprawny POS?

Może się to wydawać dziwne, lecz ceną nie powinieneś przejmować się najbardziej. Tak jak pisaliśmy, na rynku jest obecnych bardzo dużo programów do zarządzania. Nie sugeruj się ceną (ani w jedną, ani w drugą stronę), ponieważ nie wszystko złoto, co się świeci! Przygotowując się do tego artykułu niejednokrotnie okazywało się, że wysoka cena niekoniecznie idzie w parze z wysoką jakością.

Z drugiej strony lepiej będzie, jeśli zapłacisz więcej za POS odpowiadający Twoim oczekiwaniom. Nie ma co oszczędzać na oprogramowaniu, gdyż jest to inwestycja w przyszłość. Dzięki niej nie tylko lepiej zorganizujesz pracę i sprzedaż, ale także będziesz miał porządek w papierach – a ten jest najważniejszy.

No właśnie! Co z tymi dokumentami?

Porządek w papierach musi być, ale o ich bezpieczeństwo również trzeba zadbać! Jak to zrobić? Najlepiej zdecydować się na POS działający w chmurze. Wszystkie dane zapiszą się na serwerze, więc nie musisz się martwić o utratę danych, jeśli oprogramowanie by się wysypało.

Po drugie, działając na aplikacji w chmurze, Twoje dokumenty są chronione przed nieupoważnionymi. A dostęp do nich będą mieć jedynie ci, którym udzielisz dostępu. Nigdy nie wiadomo, czy nie masz w swoich szeregach szpiega donoszącego konkurencji!

Pamiętaj także o tym, że trzymanie dokumentów w chmurze ma jeszcze jeden duży plus – możliwość ich edycji w każdym możliwym momencie!

Dobry POS jest dobry – nie tylko dla pracowników, ale także dla klientów!

Dla Twoich pracowników POS powinien być łatwy w obsłudze

Pamiętaj, że zanim znajdziesz odpowiednich pracowników, np. kelnerów, może minąć trochę czasu, a w progu swojej restauracji ujrzysz wielu kandydatów. Miej na uwadze, że niektórzy z nich będą traktować pracę u Ciebie dorywczo, na przykład studenci. Co w związku z tym? Jeśli ktoś zostaje jedynie na okres wakacyjny i chcesz, aby był wydajny, to nieintuicyjny POS będzie mu to uniemożliwiał. Każdy z pracowników powinien przyswoić sobie oprogramowanie w jak najkrótszym czasie, lecz pamiętaj że ci, o których wspomnieliśmy, mają tego czasu najmniej.

Na łatwość obsługi wpływa nie tylko intuicyjność samego programu, ale także jego czytelność. Zbyt wiele funkcji może wprowadzić w zakłopotanie nawet tych największych miłośników nowych technologii.

No i w końcu druga strona medalu – klienci! Każdy z nich chce zostać obsłużony jak najszybciej, prawda? No jasne, że prawda. W końcu sami bywamy klientami i wiemy, jak istotny może być czas oczekiwania na realizację zamówienia. Klienci są obsługiwani przez POS, tyle że za pośrednictwem kelnerów zbierających od nich zamówienia. Więc, jak widzisz, funkcjonalne oprogramowanie to połowa sukcesu.

Dla Ciebie POS powinien być tani w utrzymaniu

Co jeszcze jest istotne, jeśli chodzi o wybór oprogramowania POS dla restauracji? Koszty jego utrzymania i wprowadzenia.

Prowadzenie lokalu gastronomicznego wymaga kosztów związanych chociażby z zaopatrzeniem, więc po co je dodatkowo zwiększać? Przede wszystkim zachęcamy do tego, aby zamiast płacić za POS jednorazowo, wybrać opcję abonamentową – nie tylko nie odczujesz tak bardzo utraty pieniędzy, ale taki model dystrybucji często oferuje dodatkowe udogodnienia i promocje.

Jeśli chodzi o sprzęt, to zastanów się nad wyposażeniem swoich pracowników w takie urządzenia jak tablety, zamiast jednego dużego. Po pierwsze są one tańsze, a po drugie o wiele wygodniejsze, dzięki czemu znacznie usprawnią pracę kilku kelnerów na sali.

Kiedy już to wszystko wiesz, to nie pozostaje nic innego jak dokonanie wyboru i zakup! Życzymy owocnych łowów! 😉

Jak stworzyć grafik dla pracowników?

Personel gastronomia

Aby Twoja restauracja mogła sprostać wymaganiom gości, musisz zadbać nie tylko o ciekawe menu! Wiele zależy od tego, jak Twoi ludzie będą podchodzili do swoich obowiązków. Jak stworzyć grafik dla pracowników? Dowiesz się tego z naszego artykułu!

Dlaczego harmonogram pracy jest tak ważny?

Wydajność pracowników, a jakość jedzenia i poziomu obsługi klienta

Każdy z nas się męczy. Zależnie od charakteru wykonywanej pracy może to być zmęczenie fizyczne lub emocjonalne, a w przypadku pracy w gastronomii nierzadko dotyczy ich obu. Zmęczony, przepracowany człowiek nie jest w stanie być wydajnym, dlatego tak ważne jest stworzenie dobrego grafiku dla pracowników – dzięki niemu w Twoim lokalu praca będzie o wiele przyjemniejsza! Ma to bezpośrednie przełożenie na jakość serwowanych dań i obsługi klienta. Wiele restauracji popełnia jeden błąd – nie skupia się na tworzeniu harmonogramu, często traktując go pobieżnie i nieprofesjonalnie. Chcesz tego uniknąć? Za chwilę dowiesz się, jak stworzyć grafik dla pracowników restauracji!

Tworzenie grafiku dla pracowników restauracji – na co zwrócić uwagę?

W pierwszej kolejności musisz oszacować, w ciągu jakiego czasu dany pracownik będzie w stanie wykonać powierzone mu zadanie, biorąc pod uwagę ilość włożonej w nie pracy. Dzięki temu znajdziesz złoty środek – ergonomia pracy jest niezwykle istotna! Kolejnym krokiem będzie odniesienie uzyskanych wniosków do ilości gości. Pozwoli Ci to swobodnie określać ilość pracy i pracowników w stosunku do zapotrzebowania.

Gdy to wszystko już ustalisz, pozostanie Ci przedstawienie swoich obserwacji reszcie zespołu lub zarządu. Wspólnie przeanalizujcie wyniki przeprowadzonych testów i na ich podstawie wyliczcie zapotrzebowanie godzinowe. Uwzględnijcie ilość pracy potrzebnej do obsługi określonej liczby gości lokalu, czy w końcu wynagrodzenia pracowników adekwatnie do ich wysiłku.

Warto wspomnieć o tym, że jeżeli wcześniej korzystałeś z harmonogramów, które nie spełniły oczekiwań Twoich i Twoich pracowników, to postaraj się je przeanalizować. Spróbuj znaleźć powody, dla których okazały się niepowodzeniem – dzięki temu będziesz wiedział, czego uniknąć tworząc kolejny grafik.

Tworząc grafik dla swoich pracowników zadbaj także o jego formę!

Który wzór będzie najlepszy?

Istnieje kilka wzorów harmonogramów, które sprawdzają się lepiej lub gorzej. Zależy to głównie od charakteru lokalu gastronomicznego. Ich poszczególne cechy mogą być zarówno wadami, jak i zaletami, dlatego warto jest się dobrze zastanowić nad ostateczną decyzją.

Tabela lub diagram

Najczęściej spotykany rodzaj grafiku. Wynika to z jego prostej i czytelnej formy. Nie potrzeba wiele czasu, aby wyczytać z niego, o której godzinie rozpoczynają i kończą pracę poszczególni ludzie. Pozwala także na szybkie zorientowanie się, który z nich jest nieobecny – zgodnie lub niezgodnie z harmonogramem pracy. Jaki lokal gastronomiczny najbardziej zyska na tym wzorze? Te restauracje, które otwarte są wyłącznie w porach spożywania posiłków. Dlaczego? Goście takiego lokalu nie odczują zmiany w personelu, co w przypadku restauracji otwartych nieustannie mogłoby mieć wpływ na szybkość zrealizowania zamówienia.

Ilość pracowników uzależniona od czasu

Jest to bardzo elastyczny rodzaj harmonogramu, co ma swoje ogromne plusy! Polega on na tym, że ilość pracowników zmienia się w zależności od obłożenia lokalu. Pozwala tak organizować pracę, że zamówienia realizowane są w tym samym tempie, niezależnie od tego, ilu gości akurat jest w restauracji. Po drugie, nie marnuje czasu pracowników, gdyż nie inwestuje się niepotrzebnie kapitału ludzkiego! Wykorzystasz jego potencjał w momencie, gdy gości będzie więcej.

Nakładające się na siebie zmiany

Jest to idealny rodzaj harmonogramu dla gastronomii fast foodowej, gdyż nigdy nie brakuje rąk do pracy. W momencie, gdy jedna zmiana odchodzi, druga pojawia się i bezpośrednio przejmuje jej obowiązki. W zależności od rodzaju wykonywanej pracy, czas zmiany wynosi od 30 do 60 minut. Jakie są tego korzyści? pracownicy nie muszą zostawać po godzinach, aby dokończyć swoje czynności, gdyż ich następcy zrobią to za nich. Tym sposobem ich nie przemęczysz, a oni sami nie będą mieli poczucia niewykonanej pracy, gdyż nie grożą im za to żadne przykre konsekwencje.

O czym musisz pamiętać tworząc grafik dla pracowników?

Zacznij od wprowadzenia do harmonogramu małej ilości ludzi

Buduj harmonogram w oparciu o kilku pracowników. Kiedy umieścisz ich w grafiku, łatwiej będzie Ci określić, w którym momencie powinna nastąpić zmiana. Dodając kolejnych szybko zauważysz ich wpływ na wydajność całego zespołu. Tym samym bardzo szybko zrozumiesz, o co chodzi w układaniu któregokolwiek z opisanych harmonogramów.

Pamiętaj także o tym, żeby mieć bardzo dużą kontrolę nad nieobecnościami w pracy! Żaden, nawet najlepiej rozplanowany grafik nie pomoże, jeśli ktoś wprowadzi do niego chaos poprzez swoją nieobecność. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat zarządzania personelem? Sprawdź tę stronę.

Nie przemęczaj pracowników

Nigdy nie obciążaj pracownika zbyt dużą ilością pracy i jej godzinami. Nieważne, jak bardzo chciałbyś, aby Twoi goście byli zadowoleni i jak byś nie motywował ludzi na kuchni, w pewnym momencie po prostu nie dadzą rady – jak pisaliśmy na początku, zarówno fizycznie jak i psychicznie. Takie problemy, jak niepełne lub źle spisane zamówienie, rozlane napoje czy surowe mięso to sytuacje, które są spowodowane przemęczeniem i zepsują gościom opinię o Twoim lokalu.

Z drugiej strony pamiętaj o tym, że pracowników nie może być zbyt wielu! Brak miejsca w kuchni znacząco utrudni pracę, nie wspominając już o pieniądzach, które będziesz musiał przeznaczyć na wynagrodzenia!

Jak stworzyć grafik dla pracowników?

Tak, aby był sprawiedliwy!

Jak wspomnieliśmy wcześniej, najważniejsza jest ergonomia pracy. Grafik powinien być przyjazny pracownikom, jeśli chcesz, aby byli oni wydajni i mieli chęć do pracy. Nie warto jednak przesadzić w drugą stronę obsadzając zbyt wielu ludzi. Jeśli podczas tworzenia harmonogramu zaczniesz od małej ilości pracowników, to z pewnością uda Ci się tak wykorzystać potencjał całego zespołu, że zadowolenie z pracy będzie obopólne – dla Ciebie i pracowników.

Nie zapomnij jeszcze o tym, aby znaleźć kompromis pomiędzy jakością i ilością! Po co komu kucharz, którego dania, choć bardzo dobre, powstają zbyt wolno? Z pewnością komuś, kto nie widzi nic złego w pracowniku działającym szybko, lecz niedbającym o jakość potrawy.
Ty nie bądź tą osobą.

___________________________________________________________________
Czujesz, że w Twoim lokalu wszystko już działa jak należy? Świetnie! Mamy nadzieję, że się do tego przyczyniliśmy. 🙂 Nie zapomnij o tym wspomnieć na swoich social mediach! Jak się w nich reklamować? Sprawdź nasz artykuł na ten temat. 🙂

Jak promować restaurację na Instagramie?

restauracja social media reklama

Korzysta z niego ponad miliard użytkowników, a w samej Polsce jest ich około 8 milionów. Instagram, bo o nim mowa, cieszy się coraz większą popularnością. Jak możesz promować na nim restaurację?

Szybki i tani marketing!

Od czego zacząć?

Musisz wymyślić dobrą nazwę. Jeżeli Twój lokal ma długą nazwę, podaj ją w polu „pełna nazwa”, a w miejsce „nazwa użytkownika” wprowadzać skróconą formę – pamiętaj jednak, że nie mogą one od siebie zbytnio odbiegać. Jeżeli chcesz skutecznie promować restaurację na Instagramie, to jest to absolutna podstawa.

Co z resztą informacji?

Jak w przypadku Facebooka – odpowiednie uzupełnienie profilu jest kluczowe, ponieważ to stąd użytkownicy Instagrama dowiedzą się więcej na temat Twojej restauracji. Wypełnienie wszystkich pół informacyjnych będzie oznaką profesjonalizmu, który na pewno zostanie dostrzeżony.

Warto również połączyć Instagrama z kontem na Facebooku! Dzięki temu na Twoim profilu pojawią się nowe sekcje, takie jak „Zadzwoń”, „wyślij e-mail” czy „jak dojechać”. Takie działanie sprawi, że na koncie restauracji będzie wszystko!

Znajdziesz również jedyne klikalne pole na Twoim profilu – pole do wklejenia linku. Proponujemy dodać tutaj adres strony internetowej, a jeśli jej nie posiadasz, to wystarczy link do karty menu. 🙂

Jakie zdjęcia dodawać?

Zwróć uwagę na ich jakość!

Dzielenie się zdjęciami to podstawy funkcjonowania tego serwisu, dlatego jeżeli chcesz, aby reklama Twojej restauracji na Instagramie była skuteczna, musisz zadbać o jakość zdjęć swoich potraw.

Nie musisz dysponować profesjonalnym sprzętem, wystarczy dobry smartphone! Najpierw zrób zdjęcie aparatem swojego telefonu, a następnie obrób je w aplikacjach zewnętrznych. Nie korzystaj z możliwości robienie zdjęć poprzez Instagram, ponieważ uniemożliwi Ci to dokładniejszą obróbkę.

A co mają przedstawiać?

Jeśli chcesz promować restaurację na Instagramie, to zdjęcia muszą przedstawiać głównie potrawy! Jeżeli użytkownik będzie mógł znaleźć każde z serwowanych przez Ciebie dań, to z pewnością to doceni. Postaraj się to osiągnąć. 🙂

Przykład apetycznie wyglądającej potrawy!

Zdjęcia „od kuchni” także będą mile widziane! Uśmiechnięci kucharze, śmieszne sytuacje czy zdjęcia z imprez będą cieszyć się dużą popularnością, dlatego dobrze, aby także się znalazły! Kiedy instagramowicze zobaczą, że Twoi pracownicy są szczęśliwi, to jeszcze chętniej będą odwiedzali restaurację!

instagram pracownicy
Uśmiechniętych pracowników nie może zabraknąć na Twoim Instagramie!

Wypróbuj także relacje! Świetnie sprawdzą się do dzielenia się z fanami żartami sytuacyjnymi lub wpadkami czy memami.

Wchodź w interakcję ze swoimi fanami!

Zachęcaj ich do dodawania zdjęć w Twojej restauracji! Oznaczenia na zdjęciach innych użytkowników wpłyną nie tylko na popularność ale i na prestiż lokalu!

Dobrze będzie także poinformować gości, że mogą znaleźć Twój lokal w social media, np. umieszczając nazwę użytkownika, pod którą istnieje na Instagramie. Możliwość obserwowania swojej ulubionej restauracji tylko zbliży do Ciebie klientów.

Staraj się również organizować konkursy związane z hashtagowaniem zdjęć w Twojej restauracji! Gwarantujemy Ci, że zainteresowanie będzie duże, a atrakcyjna nagroda (np. w postaci darmowego obiadu lub romantycznej kolacji) pozwoli Ci poszerzyć bazę klientów.

No właśnie, hashtagi!

Hashtagi to obok zdjęć drugi najistotniejszy element. Nierzadko zastępują one opisy, nadając kontekst i sens treściom przedstawionym na obrazie. Jest to bardzo dobre narzędzie, dzięki któremu potencjalni klienci, po wpisaniu poszukiwanych fraz, trafią na Twój profil.

Dobry przykład otagowania zdjęcia

W tym miejscu znajdziesz listę hashtagów, które przydadzą się do promocji Twojej restauracji. 🙂

Jeżeli zaczniesz promować restaurację na Instagramie wykorzystując te informacje, to szybko zauważysz efekty!

Jednocześnie zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem o reklamowaniu restauracji w social mediach! Przedstawiliśmy tam pokrótce zalety wynikające z promocji na poszczególnych portalach. 🙂

Powodzenia!

Restauracja w Social Media

social media restauracja marketing

Nowoczesny człowiek korzysta z nowoczesnych narzędzi, a social media należą do nich bez dwóch zdań. Właśnie dlatego Twoja restauracja powinna się tam znaleźć.

Restauracja i social media?

Tak, da się to połączyć. Charakter obu tych miejsc jest do siebie bardzo podobny – ludzie się tam spotykają, rozmawiają ze sobą i dzielą opiniami. Czy Twoja restauracja i social media mają szansę się zaprzyjaźnić? Oczywiście, że tak!

Facebook

Kto nie ma konta na Facebooku, niech pierwszy rzuci kamieniem! Dziennie korzysta z niego aż 1,1 miliarda ludzi, więc powinno się z tego skorzystać!

W jaki sposób wykorzystać ten serwis do promowania restauracji? Biorąc pod uwagę jego charakter, powinieneś kierować treści zarówno do nowych klientów, jak i obecnych. Świetnie sprawdzą się konkursy angażujące zarówno stałych, jak i potencjalnych gości restauracji!

Nowi klienci z pewnością docenią posty, które zmotywują ich do działania. Grafika z dwoma potrawami i pytaniem „którą wolicie?” na pewno poskutkuje pozytywnym feedbackiem, a gdy poprosisz ludzi o głosowanie za pomocą reakcji, to będzie go jeszcze więcej!

Jako iż Facebook to portal do wchodzenia w interakcję z innymi ludźmi, to warto przedstawić fanom całą ekipą Twojej restauracji! Zbuduje to pewnego rodzaju więź, która w przyszłości zaowocuje obopólną lojalnością i zaufaniem. Nie wstydź się także wrzucać zdjęć z organizowanych w lokalu imprez – oczywiście za zgodą uczestników. 😉

YouTube

Domyślna i największa platforma do oglądania treści wideo także się przyda! Choć niektórzy nie uważają jej za stronę social media, to bardzo się mylą. Doskonale opisuje to Foster Web Marketing.

Oczywiście YouTube jest portalem społecznościowym, lecz nacisk na interakcję z innymi użytkownikami jest nieco mniejszy i bardziej bierny. Ludzie przychodzą tutaj głównie w celu oglądania śmiesznych filmików i teledysków. Jednakże nic nie stoi na przeszkodzie, żeby i tu zareklamować restaurację!

Reklamy przed właściwym filmem zwiększą popularność Twojej restauracji, jednakże ich konstrukcja i forma wymaga odpowiedniego podejścia. Pamiętaj, że kilkuminutową reklamą nie zachęcisz nikogo, kto przyszedł obejrzeć swojego ulubionego vlogera, dlatego postaw na krótszy format. Opis rodzajów reklam znajdziesz tu.

Główne reklamy możesz uzupełnić dodatkowymi, mniejszymi. Pojawiają się one obok odtwarzacza i nie są inwazyjne. Zbyt agresywna kampania może zostać odebrana jak atak, dlatego dobrze jest jej uniknąć. Stąd dowiesz się, w jaki sposób stworzyć skuteczną reklamę restauracji na YouTube. 🙂

Instagram

Jest to kolejny portal zrzeszający miliony użytkowników. Uważamy, że Twoja restauracja także może tu wiele zdziałać!

Serwis ten stawia na o wiele mniejsze treści, niż te obecne na Facebooku, jednocześnie będąc bardziej społecznościowym od YouTube. Warto skorzystać z narzędzi, jakie ten portal oferuje! #hasztagi to główny styl komunikacji, a dobrze wykorzystany wyodrębni Twoją restaurację spośród innych.

Użytkownicy dodają na swoje konta różne zdjęcia – od selfie po artystyczne krajobrazy. Jako restauracja postaw na czytelne i apetyczne zdjęcia dań, odpowiednio je opisując hashtagami – wybieraj te z największą popularnością.

Warto również wrzucać relacje związane z wydarzeniami w Twoim lokalu, przygotowywaniem posiłków lub zabawnymi sytuacjami z kuchni. 😉 Zobaczysz, że instagramowicze docenią Twoje zaangażowanie i odbiorą to jako chęć zbliżenia się do nich. Zyskana sympatia spowoduje wzrost popularności restauracji.

Jak widzisz, Twoja restauracja w social mediach może osiągnąć spory sukces!

Dzięki tym narzędziom zdobędziesz bardzo wielu nowych klientów, którzy prędzej czy później (a raczej to pierwsze) zagoszczą w Twoim lokalu! Podstawą jest odpowiednia komunikacja i zrozumienie zasad, którymi rządzą się poszczególne portale.

Restauracja i social media? Jak najbardziej!

Skuteczna reklama restauracji na YouTube

Reklama restauracji na Youtube

Niedawno poznałeś formy promowania na YouTube. Dzisiaj nadszedł czas wybrać najlepsze z nich i stworzyć tak, aby były skuteczne! Reklama restauracji na YouTube nie musi być nudna!

Reklamy na YouTube – krótkie przypomnienie

Istnieje wiele rodzajów reklam, które wyświetlają się na YouTube. Niektóre z nich wyświetlają się bezpośrednio w odtwarzaczu, gdy inne pokazują się obok niego, np. nad listą proponowanych filmów (tutaj znajdziesz ich opisy). Reklama restauracji na YouTube musi mieć odpowiednią formę i treść, aby była skuteczna.

Jaka powinna być ich treść?

Na początku wybierz cel reklamy

Pierwszym krokiem będzie odpowiedzenie sobie na pytanie, co chcemy uzyskać dzięki naszej reklamie na YouTube? Celem takich działań może być pozyskanie nowych klientów lub kierowanie treści do obecnych. Treść reklamy powinna się różnić w zależności od celu.

Styl wypowiedzi i język

Jest to nie niezwykle ważna kwestia, gdyż pozwoli widzom identyfikować się z Twoją restauracją. Luźna forma wypowiedzi powinna być stosowana wtedy, gdy grupą docelową jest młodzież szkolna lub studenci, natomiast bardziej grzecznościowa, gdy zależy Ci na osobach dorosłych.

Jaki rodzaj reklamy wybrać?

Jest to niezwykle istotna kwestia!

Reklama restauracji na YouTube będzie skuteczna, jeżeli wybierzesz do tego odpowiedni jej rodzaj. Chcąc trafić do nowych widzów, unikaj długich form, gdyż z doświadczenia wiemy, że cieszą się one małą popularnością w takiej grupie docelowej.

Reklama dla nowych klientów

Pozyskać nowych klientów restauracji wykorzystując reklamę wideo postaw na tę bez możliwości pominięcia, trwającą do 6 sekund, ponieważ nie jest ona długa. Dzięki temu nie będzie irytująca, a jej krótkie hasło lepiej zapadnie w pamięci potencjalnego klienta, niż długa wypowiedź.

Reklama dla obecnych klientów

Klienci, którzy interesują się restauracjami lub znają Twój lokal, obejrzą dłuższy materiał promocyjny z większym zaangażowaniem. Tutaj postaw na swoją kreatywność, gdyż nietuzinkowe rozwiązania wzbudzą ciekawość potencjalnych klientów.

A co z danymi technicznymi?

W zależności od wybranej formy reklamy, należy zastosować odpowiednie wymiary podczas ich tworzenia. W przeciwnym wypadku będą wyglądać źle i odpychająco. Dokładne informacje znajdziesz pod tym linkiem.

Wybierz odpowiednią formę!

Forma reklamy, tak jak wspomnieliśmy wcześniej, powinna być dostosowana do grupy docelowej, ponieważ niewłaściwie dobrany język i styl wypowiedzi do obranej grupy docelowej może ją w pewien sposób urazić.

Restauracja bez podziału na wiek czy dresscode

Jeżeli chciałbyś, aby do Twojej restauracji przychodzili ludzie dorośli, lub w różnym wieku, powinieneś unikać kolokwializmów i zwrotów młodzieżowych. Postaw raczej na zwykły, prosty język i pozbądź się zbędnych skrótów myślowych. Nie unikaj humoru, po prostu utrzymaj go w dobrym guście.

Młodzież i studenci

Do młodzieży i studentów powinieneś podejść w zupełnie inny sposób. Tutaj warto odnieść się do memów, obecnie panującego rodzaju humoru czy aktywności, którym oddają się młodzi ludzie. Takie działanie wpłynie na ich wyobraźnię i sprawi, że zaczną wyobrażać sobie przebywanie w Twoim lokalu, a to już połowa sukcesu!

Wykwintna restauracja dla wyższych sfer

Chcesz aby do Twojego lokalu przychodzili mężczyźni w garniturach i kobiety w sukniach? Dostosuj do nich swoją komunikację! Postaw na elegancki język i styl wypowiedzi, a w formie wideo wybierz minimalizm (bądź przepych, w zależności od wystroju i profilu restauracji).

Warto się także wspomagać mniejszymi formami

Nic nie zaszkodzi, jeżeli poza formami wideo postawisz na mniejsze reklamy w obrębie YouTube. Takie działanie zwiększą Twój prestiż, przekonując niezdecydowanych do odwiedzenia Twojej restauracji. Koszty związane z reklamowaniem restauracji na YouTube nie są wysokie, więc naprawdę warto z nich korzystać.

restauracja reklama youtube
Reklamy główne z pomocniczymi dadzą najlepszy efekt!

Życzymy powodzenia! 🙂

Reklama restauracji na YouTube – podstawy

marketing restauracja

Wiele firm korzysta z nowoczesnych narzędzi marketingu, a jednym z nich jest właśnie YouTube. Dzięki popularności tego portalu można odnieść naprawdę zadowalające efekty, dlaczego więc nie zamieścić tam reklamy restauracji?

Miliony użytkowników!

YouTube to domyślna platforma do oglądania filmów w internecie. Jak wspomina affmarketing, dziennie ogląda się ponad miliard godzin filmów! Reklama restauracji na YouTube powinna zawierać pewne elementy, aby była skuteczna. Z naszego artykułu dowiesz się, jakie formy reklamy oferuje ten serwis, a także dlaczego warto z nich korzystać

YouTube i reklamy

W naszym artykule na temat utworzenia fanpage’a restauracji na Facebooku wspomnieliśmy o tym, że w Polsce reklamy na tym portalu są powszechne dopiero od paru lat. Na YouTube reklamy zaczęły pojawiać się znacznie wcześniej, a jedną z jej najstarszych form są reklamy typu Overlay Ads (lub po prostu nakłądki reklamowe).

Reklama na YouTube
Mały prostokąt nad paskiem odtwarzania. Znajomy widok, prawda?

Oczywiście jest to tylko jedna z form reklamy dostępnych w tym serwisie. Dzięki ich wielu rodzajów łatwiej dotrzesz do szerszego grona odbiorców, bowiem niektóre z nich są wręcz niezauważalne i nieinwazyjne.

Rodzaje reklam

Poza wspomnianą reklamą nakłądkową, mamy jeszcze:

  • reklamy displayowe – wyświetlają się po prawej stronie filmu, zaraz nad listą proponowanych filmów:

 

Reklama outube
Akurat słuchaliśmy Davida Bowiego, ale reklama displayowa uchwycona!
  • reklamy wideo możliwe do pominięcia – kiedyś obecne wyłącznie na początku docelowego filmu, teraz także występujące w trakcie i na końcu. Widz może pominąć je po 5 sekundach:

    reklama YouTube
    Niezwykle częsty widok, prawda? (źródło: youtube)
  • reklamy wideo niemożliwe do pominięcia – bardzo podobne do poprzednich, jednakże trwające 6 lub 15 sekund:

    reklama youtube
    Coraz częściej obecne
  • reklamy w przerywnikach – trwają do 6 sekund i są niemożliwe o pominięcia. Wyglądają tak samo, jak opisywane wcześniej. Reklamy możliwe do pominięcia i reklamy w przerywnikach mogą być wyświetlane jedna po drugiej.
  • karty sponsorowane – pojawiają się po prawej stronie w odtwarzaczu. Prezentują produkty, o których wspominasz w filmie z nim powiązane. Są widoczne przez kilka sekund lub po kliknięciu w ikonkę w prawym górnym rogu odtwarzacza:
restauracja youtube reklama
Z pewnością czasem na nie trafiłeś. Wyświetlają się w trakcie filmu
(źrodło: pclab.pl)

Reklama restauracji na YouTube – dlaczego warto?

Im więcej możliwości, tym lepiej!

Ilu użytkowników tyle preferencji. Najlepiej jest korzystać z różnych form, aby trafić do szerszej publiki. Reklamy wideo przed właściwym materiałem pozwolą zapoznać się z Twoją restauracją (dlatego dobrze jest przygotować ciekawą treść).

Przekrój wiekowy

Z YouTube korzystają ludzie w różnym wieku. W zależności od tego, dla jakiej grupy Twoja restauracja powstała, możesz stworzyć reklamę odpowiednią dla niej. Dzięki temu jej docelowi odbiorcy poczują się wyróżnieni.

Podstawy już znasz! Zapraszamy do śledzenia naszego bloga, aby dowiedzieć się więcej! 🙂