Personel gastronomia

Aby Twoja restauracja mogła sprostać wymaganiom gości, musisz zadbać nie tylko o ciekawe menu! Wiele zależy od tego, jak Twoi ludzie będą podchodzili do swoich obowiązków. Jak stworzyć grafik dla pracowników? Dowiesz się tego z naszego artykułu!

Dlaczego harmonogram pracy jest tak ważny?

Wydajność pracowników, a jakość jedzenia i poziomu obsługi klienta

Każdy z nas się męczy. Zależnie od charakteru wykonywanej pracy może to być zmęczenie fizyczne lub emocjonalne, a w przypadku pracy w gastronomii nierzadko dotyczy ich obu. Zmęczony, przepracowany człowiek nie jest w stanie być wydajnym, dlatego tak ważne jest stworzenie dobrego grafiku dla pracowników – dzięki niemu w Twoim lokalu praca będzie o wiele przyjemniejsza! Ma to bezpośrednie przełożenie na jakość serwowanych dań i obsługi klienta. Wiele restauracji popełnia jeden błąd – nie skupia się na tworzeniu harmonogramu, często traktując go pobieżnie i nieprofesjonalnie. Chcesz tego uniknąć? Za chwilę dowiesz się, jak stworzyć grafik dla pracowników restauracji!

Tworzenie grafiku dla pracowników restauracji – na co zwrócić uwagę?

W pierwszej kolejności musisz oszacować, w ciągu jakiego czasu dany pracownik będzie w stanie wykonać powierzone mu zadanie, biorąc pod uwagę ilość włożonej w nie pracy. Dzięki temu znajdziesz złoty środek – ergonomia pracy jest niezwykle istotna! Kolejnym krokiem będzie odniesienie uzyskanych wniosków do ilości gości. Pozwoli Ci to swobodnie określać ilość pracy i pracowników w stosunku do zapotrzebowania.

Gdy to wszystko już ustalisz, pozostanie Ci przedstawienie swoich obserwacji reszcie zespołu lub zarządu. Wspólnie przeanalizujcie wyniki przeprowadzonych testów i na ich podstawie wyliczcie zapotrzebowanie godzinowe. Uwzględnijcie ilość pracy potrzebnej do obsługi określonej liczby gości lokalu, czy w końcu wynagrodzenia pracowników adekwatnie do ich wysiłku.

Warto wspomnieć o tym, że jeżeli wcześniej korzystałeś z harmonogramów, które nie spełniły oczekiwań Twoich i Twoich pracowników, to postaraj się je przeanalizować. Spróbuj znaleźć powody, dla których okazały się niepowodzeniem – dzięki temu będziesz wiedział, czego uniknąć tworząc kolejny grafik.

Tworząc grafik dla swoich pracowników zadbaj także o jego formę!

Który wzór będzie najlepszy?

Istnieje kilka wzorów harmonogramów, które sprawdzają się lepiej lub gorzej. Zależy to głównie od charakteru lokalu gastronomicznego. Ich poszczególne cechy mogą być zarówno wadami, jak i zaletami, dlatego warto jest się dobrze zastanowić nad ostateczną decyzją.

Tabela lub diagram

Najczęściej spotykany rodzaj grafiku. Wynika to z jego prostej i czytelnej formy. Nie potrzeba wiele czasu, aby wyczytać z niego, o której godzinie rozpoczynają i kończą pracę poszczególni ludzie. Pozwala także na szybkie zorientowanie się, który z nich jest nieobecny – zgodnie lub niezgodnie z harmonogramem pracy. Jaki lokal gastronomiczny najbardziej zyska na tym wzorze? Te restauracje, które otwarte są wyłącznie w porach spożywania posiłków. Dlaczego? Goście takiego lokalu nie odczują zmiany w personelu, co w przypadku restauracji otwartych nieustannie mogłoby mieć wpływ na szybkość zrealizowania zamówienia.

Ilość pracowników uzależniona od czasu

Jest to bardzo elastyczny rodzaj harmonogramu, co ma swoje ogromne plusy! Polega on na tym, że ilość pracowników zmienia się w zależności od obłożenia lokalu. Pozwala tak organizować pracę, że zamówienia realizowane są w tym samym tempie, niezależnie od tego, ilu gości akurat jest w restauracji. Po drugie, nie marnuje czasu pracowników, gdyż nie inwestuje się niepotrzebnie kapitału ludzkiego! Wykorzystasz jego potencjał w momencie, gdy gości będzie więcej.

Nakładające się na siebie zmiany

Jest to idealny rodzaj harmonogramu dla gastronomii fast foodowej, gdyż nigdy nie brakuje rąk do pracy. W momencie, gdy jedna zmiana odchodzi, druga pojawia się i bezpośrednio przejmuje jej obowiązki. W zależności od rodzaju wykonywanej pracy, czas zmiany wynosi od 30 do 60 minut. Jakie są tego korzyści? pracownicy nie muszą zostawać po godzinach, aby dokończyć swoje czynności, gdyż ich następcy zrobią to za nich. Tym sposobem ich nie przemęczysz, a oni sami nie będą mieli poczucia niewykonanej pracy, gdyż nie grożą im za to żadne przykre konsekwencje.

O czym musisz pamiętać tworząc grafik dla pracowników?

Zacznij od wprowadzenia do harmonogramu małej ilości ludzi

Buduj harmonogram w oparciu o kilku pracowników. Kiedy umieścisz ich w grafiku, łatwiej będzie Ci określić, w którym momencie powinna nastąpić zmiana. Dodając kolejnych szybko zauważysz ich wpływ na wydajność całego zespołu. Tym samym bardzo szybko zrozumiesz, o co chodzi w układaniu któregokolwiek z opisanych harmonogramów.

Pamiętaj także o tym, żeby mieć bardzo dużą kontrolę nad nieobecnościami w pracy! Żaden, nawet najlepiej rozplanowany grafik nie pomoże, jeśli ktoś wprowadzi do niego chaos poprzez swoją nieobecność. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat zarządzania personelem? Sprawdź tę stronę.

Nie przemęczaj pracowników

Nigdy nie obciążaj pracownika zbyt dużą ilością pracy i jej godzinami. Nieważne, jak bardzo chciałbyś, aby Twoi goście byli zadowoleni i jak byś nie motywował ludzi na kuchni, w pewnym momencie po prostu nie dadzą rady – jak pisaliśmy na początku, zarówno fizycznie jak i psychicznie. Takie problemy, jak niepełne lub źle spisane zamówienie, rozlane napoje czy surowe mięso to sytuacje, które są spowodowane przemęczeniem i zepsują gościom opinię o Twoim lokalu.

Z drugiej strony pamiętaj o tym, że pracowników nie może być zbyt wielu! Brak miejsca w kuchni znacząco utrudni pracę, nie wspominając już o pieniądzach, które będziesz musiał przeznaczyć na wynagrodzenia!

Jak stworzyć grafik dla pracowników?

Tak, aby był sprawiedliwy!

Jak wspomnieliśmy wcześniej, najważniejsza jest ergonomia pracy. Grafik powinien być przyjazny pracownikom, jeśli chcesz, aby byli oni wydajni i mieli chęć do pracy. Nie warto jednak przesadzić w drugą stronę obsadzając zbyt wielu ludzi. Jeśli podczas tworzenia harmonogramu zaczniesz od małej ilości pracowników, to z pewnością uda Ci się tak wykorzystać potencjał całego zespołu, że zadowolenie z pracy będzie obopólne – dla Ciebie i pracowników.

Nie zapomnij jeszcze o tym, aby znaleźć kompromis pomiędzy jakością i ilością! Po co komu kucharz, którego dania, choć bardzo dobre, powstają zbyt wolno? Z pewnością komuś, kto nie widzi nic złego w pracowniku działającym szybko, lecz niedbającym o jakość potrawy.
Ty nie bądź tą osobą.

___________________________________________________________________
Czujesz, że w Twoim lokalu wszystko już działa jak należy? Świetnie! Mamy nadzieję, że się do tego przyczyniliśmy. 🙂 Nie zapomnij o tym wspomnieć na swoich social mediach! Jak się w nich reklamować? Sprawdź nasz artykuł na ten temat. 🙂