Kucharz podaje danie

Restauracje, które odniosły największy sukces, zawdzięczają to między innymi personelowi. Jak zainteresować ludzi do podjęcia pracy w Twojej gastronomii? Zaangażowani pracownicy to droga do sukcesu całego lokalu, dlatego warto jest o nich walczyć. Dowiedz się, na czym polega employer branding!

Wizerunek marki powinno budować się w świadomości nie tylko klientów, ale także pracowników obecnych i potencjalnych. Najwięksi gracze na rynku zawdzięczają swoją pozycję właśnie employer brandingowi, dzięki któremu pracujący u nich ludzie czują się doceniani i ważni dla firmy. Wszystkie działania powinny opierać się na prawdzie, w zgodzie z polityką restauracji i wyznawanym przez nią wartościom. Na czym polega employer branding?

Zacznijmy od podstaw

Czym jest employer branding?

Employer brandingiem nazywamy wszystkie działania, których celem jest przedstawienie firmy jako pozytywnej i atrakcyjnej. Tę strategię kieruje się nie tylko do potencjalnych pracowników, ale także do obecnych oraz kontrahentów. Na rynku jest duża konkurencja, musimy więc zrobić wszystko, aby wydawać się najlepszą restauracją do współpracy.

Na czym polega employer branding?

Przede wszystkim na konstruowaniu ofert pracy i ogłoszeń w odpowiedni sposób. Mówiąc “odpowiednik” mamy na myśli oryginalny i nietuzinkowy. Taki, obok którego trudno przejść obojętnie. Wiadomo, nie każdy odpowie na nasze wezwanie, ale liczy się to, aby jak największa liczba osób się z nim zapoznała.

No dobrze, lecz jak mam to zrobić w pojedynkę?

Nie musisz robić tego w pojedynkę! Przecież zatrudniasz już personel, prawda? Spotkajcie się i przeprowadźcie burzę mózgów. Wymieńcie się swoimi odczuciami, spostrzeżeniami i oczekiwaniami wobec siebie nawzajem i spróbujcie wyciągnąć wnioski. Na ich podstawie określicie, co ceni się u pracodawcy.

Jeżeli w Twojej restauracji działa PR lub HR (a może i oba?), to spróbuj skonfrontować swoje spostrzeżenia właśnie z nimi. Działy te analizują rynek i zapotrzebowanie, więc z pewnością Ci pomogą. Nie masz u siebie tych działów? Nic trudnego! Zapytaj osobę, która zajmuje się prowadzeniem social mediów Twojej gastronomii. Ona z pewnością będzie znała trendy i potrzeby młodych ludzi.

Okej, podstawy już są. Co dalej?

Teraz pora na konkretne działania, czyli Employer Value Proposition!

Employer Value Proposition (EVP) to zbiór wartości, które bliskie są Twojej restauracji. To dzięki EVP potencjalny pracownik lub kontrahent stwierdzi, że chciałby pracować właśnie dla Ciebie.

Tutaj należy być ostrożnym, ponieważ bardzo łatwo jest się ponieść fantazji. Pamiętaj, aby EVP zgadzało się z polityką firmy. Bardzo ważne jest, aby wyznawane wartości były zauważalne w codziennym działaniu firmy, zachowaniu pracowników i przede wszystkim Twoim. Tylko wtedy uda Ci się osiągnąć wizerunek, który jest spójny i przyjazny.

Dlaczego ta spójność jest tak ważna?

EVP to wizytówka Twojej firmy. Ma ona oddawać faktyczny stan działania restauracji, jej praktyk i zachowań personelu. Nie zapominaj o tym, że employer branding kierowany jest nie tylko do przyszłych pracowników, ale także do obecnych. Wyobraź sobie, że jeden z nich wraca do domu i trafia na Twoje ogłoszenie. Co zrobi, jeśli zawarte w nim informacje nie będą zgadzać się z jego odczuciami i spostrzeżeniami? Przede wszystkim straci on do Ciebie zaufanie, przestanie Ci wierzyć, zdenerwuje się (na zasadzie “dlaczego nowi pracownicy mają mieć lepiej, niż ja?”), co w ekstremalnym wypadku może doprowadzić do zwolnienia – a chodzi o coś odwrotnego!

Employer branding ma działać tak, aby pracujący u Ciebie ludzie chcieli dawać z siebie wszystko, czuli się związani z restauracją. Tylko dzięki pełnemu zaangażowaniu personelu osiągniesz sukces! Ma to bezpośredni wpływ na zarobki, ponieważ zadowolony pracownik nie szuka powodów, aby być nieobecnym, tylko sam z siebie chce przychodzić do pracy.

O czym pamiętać podczas tworzenia ogłoszeń?

O tym, że jest to moment, w którym przedstawiasz się kontrahentowi lub przyszłemu pracownikowi. To właśnie teraz masz okazję na wywołanie pierwszego, dobrego wrażenia. Przedstaw się jako restauracja z osiągnięciami, w której ludzie czują się dobrze i poprzyj to polityką firmy oraz wyznawanymi wartościami.

Wspomnij również o grafiku i jego zaletach. Jeżeli jeszcze nie masz swojego harmonogramu, bądź nie jesteś zadowolony z działania obecnego, to zapoznaj się z naszym artykułem na temat jego konstrukcji!

Komunikacja, komunikacja, komunikacja!

Ogromny wpływ na powodzenie strategii ma to, w jaką formę wybierzesz do wystawiania swoich ogłoszeń. Pamiętaj, że najliczniejszą grupą, która będzie zaczynać swoje kariery, są przedstawiciele pokolenia Y. A to pokolenie rządzi się swoimi prawami.

Środek komunikacji

Internet! Ale to już chyba wszyscy wiemy, prawda? Zdecydowanie największą część czasu spędzanego w internecie, młodzi ludzie poświęcają na media społecznościowe (jeśli chcesz się dowiedzieć, jak skutecznie reklamować się w social mediach, to zapraszamy do zapoznania się z tym artykułem!). Na samym Facebooku codziennie przebywa ponad miliard użytkowników! Wykorzystaj to.

Ogłoszenie o pracę na Facebooku jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Potencjalny pracownik doceni to, że oferujesz mu ciekawą pracę na portalu, z którego korzysta codziennie. Przeglądanie tego typu ofert na tym portalu jest o wiele wygodniejsze od dedykowanych temu stron, ponieważ nie wymaga przełączania się między witrynami. Wszystko, czego dzisiejszy człowiek potrzebuje, znajduje się właśnie na Facebooku.

Co z językiem?

Pamiętaj, żeby formę wypowiedzi dopasować do odbiorcy. Język powinien różnić się w zależności od profilu restauracji i stanowiska, jednak unikaj podniosłych i oficjalnych zwrotów – nie będą one kojarzone zbyt przyjaźnie i otwarcie, a wtedy efekt może być odwrotny do zamierzonego.

Dysponując tą wiedzą z pewnością uda Ci się stworzyć wizerunek firmy, w której warto pracować i z którą warto współpracować!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.