Pizzeria to dość specyficzny typ lokalu gastronomicznego: za dnia w tygodniu spokojnie, wieczorem i w weekendy rozpoczyna się festiwal zamówień i niekończące się telefony. Często to detale pokroju szybkiego dowozu lub unikalnego sosu na spód pizzy mogą zapewnić Ci dominację na rynku lub przyczynić się do znikomego zainteresowania. Warto jednak wspomóc się reklamą, która z pewnością zwiększy zainteresowanie Waszym lokalem i pomoże wypromować pizzerię.

Ulotki, radio, billboardy… a może internet?

Istnieją rozmaite sposoby na wypromowanie danego lokalu, produktu czy usługi, a każdy z nich ma swoje mocne i słabe strony. Ulotki mają to do siebie, że są tanie w druku, aczkolwiek ich kolportaż do skrzynek pocztowych jest metodą nieco przestarzałą, coraz częściej niepożądaną. Reklama radiowa ma zasięg lokalny, szczególnie gdy emitujemy ją w lokalnych rozgłośniach, jednak jako taka jest dość kosztowna i trudno zmierzyć jej efektywność. Wykupienie miejsca na tablicy billboardowej z pewnością wspomoże wizualnie nasz przekaz, jednak będzie miał niewielką możliwość pozyskiwania gości – najczęściej to będą te same osoby, mieszkające w okolicy. Internet łączy w sobie wiele z wcześniejszych pozytywów: niskie koszty kampanii, szeroki zasięg odbioru, możliwość wyraźnej ekspozycji reklamy, a przy tym praktycznie nie ma słabych stron. Skupimy się zatem na marketingu internetowym, który przynosi zdecydowanie najwięcej korzyści osobie zlecającej reklamę.

 

Stwórz spójny wizerunek pizzerii w inernecie

Pierwszym krokiem, który powinien stanowić punkt wyjścia każdego właściciela pizzerii, jest ustalenie wizerunku firmy. Który ze swoich atutów chcesz wyeksponować: oryginalne włoskie produkty, niskie ceny, wyjątkową recepturę ciasta, a może szeroki zasięg dostaw? Określ swoją grupę docelową: studenci zamawiający niedrogą pizzę na imprezy, koneserzy przykładający wagę do smaku placka i jakości składników czy rodziny z dziećmi, które od czasu do czasu wyjdą na niecodzienny posiłek? Kiedy już określisz co i komu chcesz przekazać (uwaga – nie wmówić czy na siłę sprzedać!), możesz przystąpić do tworzenia swojej wizytówki w sieci. Korzystaj ze wszelkich dostępnych środków: załóż stronę www, utwórz profil firmowy pośród mediów społecznościowych, oznacz się na mapach internetowych oraz zainteresuj sobą blogerów kulinarnych. Następnym krokiem planowanie kampanii reklamowej.

 

Umiejętnie zarządzaj swoimi reklamami 

Zapewne nie kupujesz 100 kilogramów mozzarelli wiedząc, że zużyjesz tylko 25 kilogramów, a pozostałe 75 pójdzie do wyrzucenia? Dlaczego więc chcesz przeznaczać tysiące złotych na kampanie reklamowe, które w większości pokryją się swoim przekazem, generując niepotrzebne koszty? Szczególnym przykładem takiego działania są rozmaite marketingi w godzinach, w których nikt nie zamawia pizzy, czyli od rana do późnego przedpołudnia. Skoro wiesz, że ruch zaczyna się od 17:00 do godzin północnych, to właśnie wtedy powinieneś zaplanować swoje pasmo reklamowe. Maksymalną aktywność zaplanuj na godziny 20:00 – 22:00, czyli okres, kiedy wiele niezdecydowanych osób wpisuje w przeglądarce “pizza [nazwa Twojego miasta]” tak, by to Twój wynik pojawiał się na szczycie. Dzięki takiemu zarządzaniu efektywnie wykorzystasz budżet i zwiększysz szansę na przyciągnięcie gości.

Zachęcaj nowe osoby, jednocześnie doceniając stałych klientów

Poza kampaniami reklamowymi, które informują o istnieniu Twojej pizzerii, podejmuj działania w celu przekonania potencjalnego zamawiającego. Dostarcz mu argumentów, że to właśnie Ty, a nie Twój konkurent sprawicie mu satysfakcję i przywiążecie go do siebie wyśmienitym smakiem, najwyższą jakością i uczciwymi cenami. Na start proponujemy “wabik” w postaci rabatów czy gratisów: wybierając między pizzą za 29 zł, a pizzą przecenioną z 39 zł na 29 zł zdecydowana większość konsumentów wybierze drugą opcję. Nie możesz jednak zapomnieć o swoich stałych klientach, którzy są już przekonani do Twojego produktu. Zaproponuj im program lojalnościowy w sprawdzonej formie “Dziesiąta pizza gratis” lub “Trzy pizze w cenie dwóch”. Dzięki temu nie tylko utwierdzisz go w słuszności wyboru Twojego lokalu, ale także zachęcisz go do promowania Twojej pizzerii wśród rodziny i znajomych.

Nie staraj się sprzedawać za wszelką cenę

Podstawowa zasada skutecznego sprzedawcy brzmi “Nie staraj się sprzedać produktu za wszelką cenę”. Nie sztuką jest bowiem dokonać transakcji, która naraża nas w najlepszym stopniu na jednorazowym zamówieniu, a w najgorszym na falę krytyki i niską ocenę w Internecie. Tą zasadą kieruj się również w reklamie – nie staraj się pozyskać klientów i gości na siłę. Lepiej bowiem pozyskać 80-100 osób, które w dłuższej perspektywie czasowej przyniosą Ci zyski, niż dotrzeć do 500 konsumentów “jednego zamówienia”. Wkalkuluj koszt utworzenia kampanii do zamówienia i szybko zauważysz, że na pierwszej transakcji będziesz lekko stratny, na każdej kolejnej zaś osiągniesz zysk. Prawda, że lepiej jest mieć mniejszy, ale skuteczniejszy zasięg?

Podsumowując powyższe akapity: marketing internetowy zapewni Ci znaczną przewagę nad reklamami w radio, na billboardzie czy ulotce. Aby to się jednak stało, potrzebne Ci umiejętne planowanie kampanii reklamowej i strategiczne zarządzanie wizerunkiem pizzerii. Zostawiaj po sobie ślad w Internecie, bądź uchwytny w social mediach i aktywizuj swoje reklamy wtedy, kiedy istnieje największa szansa na pozyskanie klienta. Pamiętaj jednak, że to nie sprzedaż za wszelką cenę jest kluczem do sukcesu, ale sieć stałych i lojalnych konsumentów, która regularnie będzie przynosić Ci zyski.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.